Pas op voor fraude via nep klantenservice

U wordt gebeld door Google, Microsoft of een ander Techbedrijf? Of u zoekt zelf telefonisch contact? Dan is de kans groot dat u terecht komt bij oplichters, die u voor de afleiding zullen helpen maar voornamelijk uit zijn op het stelen van uw geld. Fraude via een nep klantenservice komt steeds vaker voor. Weten waar u op kunt letten? Wij geven u tips.

Stel u voor u heeft problemen met G-mail of hulp nodig bij de inrichting van Google Ads? Dan zou het fijn zijn als er direct telefonische support beschikbaar is, om u te kunnen helpen. Even het telefoonnummer van de klantenservice van Google opzoeken. Hier spelen oplichters op in met een valse klantenservice van Google of andere softwarebedrijven. Echter hebben Amerikaanse softwarebedrijven zoals Google, Microsoft of Amazon vaak geen telefonische klantenservice beschikbaar.

Deze vorm van oplichting is een vorm van helpdeskfraude. Als u zelf contact opneemt met deze nep klantenservice, bent u vaak minder alert. Hoe komen deze nep klantenservice telefoonnummers naar voren?

Via zoekresultaten of ‘mensen zochten ook naar’

De valse nep klantenservice telefoonnummers komen naar voren in de zoekresultaten en advertenties. Een voorbeeld van een vals Nederlands telefoonnummer staat hieronder geel gemarkeerd. Als u dit nummer belt wordt u verbonden met een valse klantenservice.

Het zou ook kunnen dat u benaderd wordt door een bedrijf dat zich voordoet als Google of Microsoft. Ze vertellen u dan bijvoorbeeld dat u een virus op uw pc heeft, dat u direct naar uw PC moet gaan en een samenwerk-tool moet starten, ze doen alsof ze u helpen. Wees alert en verbreek de verbinding! Microsoft of Google zal u namelijk nooit bellen.

Google Support valse helpdesk

Voorbeeld van een advertentie met een nep-klantenservice telefoonnummer bij de zoekterm: 'Google Support'

Hoe verloopt de oplichting?

Om u te kunnen 'helpen' vragen de oplichters u om een programma te downloaden, zodat ze op afstand uw PC kunnen overnemen. Om het vertrouwen te winnen proberen ze eerst uw probleem op te lossen of laten u geloven dat uw account of systeem is gehackt en lossen het zogenaamd voor u op. 

Voor de hulp vragen ze u om een 'kleine' vergoeding, vaak in de vorm van een krediet zoals vouchers of tegoedkaarten. Dit kunt u betalen via uw online bankieren omgeving. U wordt gevraagd om verschillende betaling uit te voeren omdat deze zogenaamd meerdere malen mislukken. Veel slachtoffers raken zo honderden euro’s, tot wel duizend euro’s kwijt.

Google onderneemt actie om dit soort valse klantenservices tegen te gaan. Bij een aantal zoekresultaten komen de valse telefoonnummers nog wel naar voren.

Blijf daarom zelf alert! Log niet in op internetbankieren wanneer er iemand van buitenaf controle heeft over uw computer en voer geen betalingen uit wanneer u het niet vertrouwt!

U kunt letten op deze kenmerken en onze tips volgen om een nep klantenservice te voorkomen:

Wat zijn kenmerken van een nep klantenservice?

  • De ‘medewerker’ spreekt Engels, vaak met een Indiaas-accent, nu ook steeds meer Nederlands-talig.

  • Wees ook alert als iemand u belt en voor doet als een 'medewerker' of 'security-expert' van Microsoft of een andere software organisatie. Deze persoon wil u laten geloven dat er virussen, hackers of verouderde licenties of software op uw PC is ontdekt. De crimineel zegt u te willen helpen tegen een betaling. Verbreek de verbinding!

  • Er wordt gevraagd om een samenwerktool te downloaden zodat de 'medewerker' uw PC kan overnemen om u te kunnen 'helpen'.

  • Om uw vertrouwen te winnen helpen ze u met het probleem of de oplichters vertellen dat uw account gehackt is.

  • Er wordt gevraagd of u kunt betalen voor de ‘hulp’ via uw online bankieren omgeving. Vaak wordt aangegeven dat het om een kleine betaling van een paar euro's, maar in werkelijkheid gaat het om honderden euro's voor het aanschaffen van een 'voucher' of tegoedkaarten.

  • De betalingen mislukken steeds, u wordt gevraagd meerdere betalingen te doen.

Tips

  • Zoek het telefoonnummer van een klantenservice niet op via een zoekmachine, maar altijd via een officiële website van het bedrijf zelf.

  • Is er op de website van het bedrijf of Google geen telefoonnummer aanwezig? Dan heeft het bedrijf vaak geen telefonische klantenservice.

  • Log niet in op internetbankieren wanneer er iemand van buitenaf controle heeft over uw computer.

  • Stuurt een 'helpdeskmedewerker' een verzoek om te betalen in de vorm van vouchers of tegoedkaarten? Dan weet u al dat er iets niet klopt. Verbreek direct de verbinding.

Bescherm uw organisatie

Bescherm uw organisatie met een goede endpointbeveiligingsoplossing om apparaten te beschermen, zo worden valse websites eerder geblokkeerd. Meer weten? Neem dan contact op met onze IT security experts, wij helpen u verder. U kunt ons bereiken op +31 544 20 00 02

Contact opnemen

Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Bescherming tegen kwaadaardige websites

Bescherm apparaten met een moderne endpointbeveiligingsoplossing. Door de apparaten te beschermen worden aanvallen op PC's en laptops sneller gedetecteerd en voorkomen. Blokkeer o.a. de toegang tot onveilige websites, reageer sneller op aanvallen of plaats verdachte downloads in quarantaine.

Bekijk oplossing